A A A K

SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 10.11.2011, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: aktualizacja

Statut ZSP

Statut
Zespołu
Szkolno-Przedszkolnego
w Wilczyskach

NAZWA PLACÓWKI

§ 1

1. Placówka nosi nazwę „Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wilczyskach” i zwana jest dalej Zespołem.
2. Siedzibą zespołu jest wieś Wilczyska 29, gmina Bobowa, woj. małopolskie .
3. Oddziały Zespołu Szkolno-Przedszkolnego korzystają z pomieszczeń w budynku szkoły i przedszkola.
4. Ustalona nazwa „Zespołu” jest używana w pełnym brzmieniu: na pieczęci używana jest nazwa :

ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY
SZKOŁA PODSTAWOWA
im. Batalionów Chłopskich
PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE
W Wilczyskach
38-350 BOBOWA
pow. gorlicki woj. małopolskie

5. Dla celów budżetowych , używane są dwie pieczęcie o nazwach :

Przedszkole Samorządowe
w Wilczyskach
38-350 Bobowa woj. małopolskie
tel.(018)35 50 113
NIP 738-198-94-30, Regon 852754222


Szkoła Podstawowa
im. Batalionów Chłopskich
w Wilczyskach
38-350 Bobowa woj. małopolskie
Tel.(018) 35 50 112
NIP 738-18-58-047, Regon 490669887

6. Ilekroć mowa bez bliższego określenia o:
a. Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Wilczyskach,
b. Przedszkolu – należy przez to rozumieć Samorządowe Przedszkole w Wilczyskach,
c. Statucie – należy przez to rozumieć statut Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w
Wilczyskach,
d. Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców, Samorządzie Uczniowskim –
należy przez to rozumieć organy działające w Zespole.
7. Dopuszcza się możliwość używania czytelnego skrótu nazwy Zespołu: ZSP w Wilczyskach.

INNE INFORMACJE O PLACÓWCE

§ 2

1. Organem prowadzącym Zespół jest gmina Bobowa.
2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem jest Małopolski Kurator Oświaty.
3. Cykl kształcenia w szkole trwa 6 lat i jest podzielony na dwa etapy:
4. edukacja wczesnoszkolna – 3 lata,
5. nauczanie blokowe – 3 lata.
6. W Zespole funkcjonuje dwa oddziały przedszkolne, mieszany dla dzieci w wieku
od 3 do 5 lat oraz drugi dla dzieci 6 -letnich
7. Zajęcia edukacyjne odbywają się na jedną zmianę.

CELE I ZADANIA ZESPOŁU SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO

§ 3

Zespół realizuje cele i zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne uwzględniając
poziom rozwoju psychofizycznego ucznia i jego sytuację rodzinną określone w ustawie
o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz przepisach wydanych na jej podstawie,
a w szczególności:

1. Zespół umożliwia:

- poznawanie i rozumienie świata oraz jego kultury,
- ujawnianie zainteresowań i uzdolnień,
- rozumienie siebie, innych ludzi i ich poglądów,
- poszukiwanie duchowych wartości życia oraz kształtowanie i ocenę własnej wartości,
- rozwijanie potrzeby doskonalenia się,
- przygotowanie do odpowiedzialnego współtworzenia świata i odnajdywania w nim
własnego miejsca, samoidentyfikację ,narodową i kulturową ,
- kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia przynależności do społeczności lokalnej,
grupy etnicznej, narodu, społeczności międzynarodowej,
- zdobycie wykształcenia.


2. Zespół zapewnia:

opiekę, przyjazne, bezpieczne i korzystne dla zdrowia ucznia warunki edukacji, poszanowanie praw ucznia, warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego.

Zespół wspiera:
rozwój osobowości w zgodzie z własnym systemem wartości, który respektując prawa
innych, wartości uniwersalne i przyjęte normy daje możliwości samorealizacji,
aktywność poznawczą i twórczą ,
rozwój wrażliwości emocjonalnej i wyobraźni społecznej,
samowychowanie, samokształcenie i kierowanie własnym rozwojem,
prospołeczne i prozdrowotne działania ucznia.

3. W dziedzinie wychowania uczniowie powinni w Zespole:

Znajdować środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego,
rozwijać w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra
i piękna w świecie,
mieć świadomość życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów szkolnych jak i całej
edukacji na danym etapie,
stawać się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym
i społecznym,
poszukiwać, odkrywać i dążyć do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości
wyższych, ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
uczyć szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz
przygotowywać do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu
przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,
przygotowywać do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów
i hierarchizacji wartości,
posiadać umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów oraz umieć działać
na rzecz tworzenia w szkole wspólnoty nauczycieli i uczniów.

4. Oddział przedszkolny realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty
z dnia 7 września 1991 roku oraz wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych,
a w szczególności:

prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstaw programowych
wychowania przedszkolnego,
umożliwia wszechstronny rozwój dziecka i przygotowanie go do nauki w szkole,
zapewnia opiekę nad dziećmi, bezpieczeństwo, prawidłowy rozwój wychowanków oraz
pomoc pracującym rodzicom w zapewnieniu opieki i dzieciom.
5. Praca dydaktyczno – wychowawcza w oddziale przedszkolnym opiera się na:
realizacji podstawy programowej,
stosowaniu zatwierdzonych, dopuszczonych przez MENiS książek pomocniczych
dla oddziałów 6-latków,
wykorzystywaniu materiałów oraz wskazówek metodyków i wizytatorów,
doskonaleniu metod pracy, korzystaniu z bieżących publikacji, samokształceniu.
6. Odział przedszkolny umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej poprzez uświadomienie im przynależności narodowej, wskazanie na piękno języka polskiego.
7. Zespół opracowuje zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów, stanowiące nierozerwalną część statutu - załącznik nr 1.
8. Zespół opracowuje własny program wychowawczy.
9. Zespół opracowuje własny program profilaktyki.

§ 4

Sposób realizacji zadań Zespołu wynika z ustaw, a także z wydanych na jej podstawie aktów
wykonawczych, w szczególności:
1. Zespół prowadzi naukę zgodnie z planem nauczania .
2. Nauczanie języka obcego w klasach I - VI (języka angielskiego).oraz w oddziale przedszkolnym.
3. Na podstawie pisemnej deklaracji rodziców uczniowie uczestniczą w zajęciach:
a. religii,
b. wychowania do życia w rodzinie.
4. Udzielanie uczniom pomocy psychologicznej poprzez kierowanie do Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej.
5. Udzielanie uczniom pomocy w nauce poprzez kierowanie do zespołów wyrównawczych.
6. Opiekę lekarską i stomatologiczną poprzez okresowe badania w szkole lub w Ośrodku
Zdrowia ,, Bomed’’ w Bobowej.
7. Rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez konkursy, zawody i działalność kół
zainteresowań wg. możliwości Zespołu.
8. Umożliwiania uczniom realizowania indywidualnych programów nauczania.
9. Zespół uzyskuje zgodę rodziców na:
a. objęcie ucznia zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi i specjalistycznymi np.:
gimnastyką korekcyjną,
b. przekazanie opinii o uczniu przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną,
c. udział w wycieczkach poza teren miejscowości, w której siedzibą jest Zespół,
d. udział w zawodach sportowych.
10. Oddział przedszkolny zapewnia:
a. prowadzenie nauki religii w ramach dwóch półgodzinnych zajęć tygodniowo; dzieci
nie uczęszczające na religię mają w tym czasie zapewnioną opiekę,
b. prowadzenie nauki języka angielskiego w ramach dwóch półgodzinnych zajęć
tygodniowo; dzieci nie uczęszczające na zajęcia mają w tym czasie zapewnioną opiekę,
c. prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
d. konsultacje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
e. zorganizowaną pracę wyrównawczą.
f. współpracę z rodzicami.

BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY W ZESPOLE

§ 5

W celu zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki Zespół spełnia
następujące wymagania:
1. Tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustalany jest z uwzględnieniem
następujących zasad:
a. równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach tygodnia,
b. różnorodność zajęć w każdym dniu,
c. nie łączenie w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu,
z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.
2. Pomieszczenia szkolne posiadają właściwe oświetlenie, ogrzewanie oraz powierzchnię
Użytkową, stoliki i krzesła uczniowskie dostosowane są do wzrostu uczniów.
3. Pomieszczenia klasowe są wietrzone w czasie każdej przerwy międzylekcyjnej, a w razie
potrzeby także w czasie zajęć.
4. Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne uczniowie w czasie przerw przebywają
na podwórku szkolnym.
5. W razie opadów śniegu przejścia w obrębie terenu szkolnego są oczyszczane ze śniegu
i lodu oraz posypywane piaskiem.
6. W salach lekcyjnych jest zapewniona temperatura co najmniej +15 C
W przypadku niemożności zapewnienia odpowiedniej temperatury w salach lekcyjnych
Dyrektor zawiesza zajęcia po powiadomieniu o tym fakcie organu prowadzącego Zespół.
7. Dyrektor może za zgodą organu prowadzącego zawiesić zajęcia również w następujących
przypadkach:
a. w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, epidemii lub innego zdarzenia zagrażającego zdrowiu uczniów.
b. Na początku każdego roku szkolnego uczniowie są zapoznawani z zasadami BHP
obowiązującymi na poszczególnych przedmiotach, w obrębie szkoły oraz poza nią.
8. Na zajęciach wychowania fizycznego stosuje się następujące zasady bezpieczeństwa:
a. podczas zajęć sportowych uczniowie nie mogą pozostawać bez nadzoru osób do tego
upoważnionych,
b. ćwiczenia są dobierane w zależności od aktualnej sprawności fizycznej i wydolności
organizmu ucznia,
c. uczniowie uskarżający się na złe samopoczucie i dolegliwości są zwalniani z wykonywania
ćwiczeń, a w miarę potrzeby kierowani do lekarza,
d. ćwiczenia są przeprowadzane z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne
bezpieczeństwo uczniów,
e. stan urządzeń sportowych jest na bieżąco kontrolowany przez nauczyciela
prowadzącego zajęcia,
f. udział uczniów w zawodach sportowych odbywa się na podstawie zaświadczenia
lekarskiego lub oświadczenia rodziców o braku przeciwwskazań zdrowotnych.
g. obiekt szkolny jest monitorowany

§ 6

1. Bezpieczeństwo na wycieczkach i imprezach pozaszkolnych:
a. zasady opieki nad grupami uczniowskimi:
jeden opiekun na 30 uczniów, jeśli grupa nie wyjeżdża poza wieś i nie korzysta
z publicznych środków lokomocji,
jeden opiekun na 10 uczniów, jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej
lub jeśli przepisy szczegółowe danej dziedziny turystyki nie stanowią inaczej,
grupa rowerowa wraz z opiekunem nie może przekraczać 15 osób,
b. na udział w wycieczce z wyjątkiem wycieczki lokalnej oraz w imprezie turystycznej
kierownik musi uzyskać zgodę rodziców uczniów,
c. wszystkie wycieczki i imprezy pozaszkolne wymagają wypełnienia "Karty wycieczki",
d. podczas wycieczki do lasu szczególną uwagę zwracamy na bezpieczeństwo
przeciwpożarowe i możliwość zgubienia się uczestnika,
e. kąpiel tylko w grupach do 15 osób i wyłącznie w kąpieliskach strzeżonych,
z ratownikiem,
f. obowiązkiem każdego kierownika imprezy (opiekuna grupy) jest ciągłe liczenie
uczestników: przed wyruszeniem z każdego miejsca i po przebyciu do celu. Kierownik
wycieczki (biwaku) wydaje polecenia uczestnikom, w razie wypadku podejmuje
decyzje, tak jak Dyrektor i odpowiada za nie,
g. nie wolno organizować żadnych wyjść w teren w wypadku: burzy, śnieżycy i gołoledzi,
h. kierownikiem na wycieczce może być każdy nauczyciel (pracownik pedagogiczny
Zespołu). Opiekunem grupy zaś może być każda osoba pełnoletnia (po uzgodnieniu
z Dyrektorem).
2. Postępowanie nauczycieli po zaistnieniu wypadków:
a. jeśli zdarzy się wypadek uczniowski na zajęciach w obiekcie szkolnym lub w czasie
przerwy - każdy nauczyciel, który jest jego świadkiem natychmiast wykonuje
następujące czynności:
odprowadza poszkodowanego do pokoju nauczycielskiego), zawiadamiając zaraz potem Dyrektora,
jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą - prosi o nadzór nad swoją klasą
nauczyciela uczącego w najbliższej sali lekcyjnej,
udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy,
w każdym trudniejszym przypadku wzywa Pogotowie Ratunkowe w Gorlicach , w lżejszym -
lekarza z ośrodka zdrowia w Bobowej,
zabezpiecza miejsce wypadku, który był spowodowany niesprawnością urządzeń
lub pomieszczenia,
zawiadamia rodziców,
b. podczas wycieczki wszelkie decyzje podejmuje kierownik wycieczki.
3. Dyrektor lub powołane przez niego osoby badają okoliczności i przyczyny wypadku
oraz sporządzają dokumentację powypadkową.
4. Rodzice poszkodowanego ucznia otrzymują protokół powypadkowy; w razie zastrzeżeń
co do treści protokołu mogą wystąpić w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania protokołu
do organu prowadzącego Zespół z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przebiegu
postępowania powypadkowego.
5. Po zatwierdzeniu protokołu powypadkowego Dyrektor na najbliższym posiedzeniu Rady
Pedagogicznej omawia przyczyny i okoliczności wypadku oraz informuje o zastosowanych
środkach profilaktycznych.

§ 7
1. W celu poprawy bezpieczeństwa dzieci na drogach publicznych Zespół podejmuje
następujące działania:
a. prowadzenie wśród uczniów systematycznej pracy nad zaznajamianiem ich z przepisami
ruchu drogowego:
b. edukacja komunikacyjna w ramach zajęć nauczania zintegrowanego w klasach I-III,
c. edukacja komunikacyjna w ramach zajęć techniki i kultury fizycznej w klasach IV-VI,
d. organizowanie różnych form pracy sprzyjających opanowaniu przepisów ruchu
drogowego i podnoszeniu umiejętności poruszania się po drogach,
e. szkolne konkursy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
f. przygotowanie i udział w ogólnopolskim turnieju wiedzy o bezpieczeństwie ruchu
drogowego,
g. zdobywanie kart rowerowych przez wszystkich uczniów klas IV,
h. zdobywanie kart motorowerowych przez chętnych uczniów, którzy ukończyli 13 lat.

OPIEKA NAD UCZNIAMI I WYCHOWANKAMI
§ 8

1. Uczniom przysługuje prawo do opieki zdrowotnej obejmującej bezpłatne świadczenia
zdrowotne:
lekarskie badania profilaktyczne,
badania przesiewowe,
okresowe profilaktyczne badania stomatologiczne,
fluorkową profilaktykę próchnicy zębów,
obowiązkowe szczepienia ochronne.
2. Świadczenia nie wymagające specjalistycznego sprzętu realizowane są w pomieszczeniu
na terenie Zespołu przez lekarza oraz higienistkę szkolną, a pozostałe w ośrodku
zdrowia, do którego złożyli deklarację rodzice.

§ 9

1. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc
Zespół zapewnia następujące formy pomocy:
a. rozpoznawanie potrzeb w tym zakresie przez wychowawców klas,
b. służenie pomocą pedagogiczną uczniom i rodzicom,
c. kierowanie spraw do odpowiednich instytucji
2. Uczniowie uzyskują pomoc pedagogiczną poprzez:
a. pracę wychowawców klasowych z uczniami i rodzicami,
b. wspieranie działań wychowawców przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję Zespołu,
c. odwiedziny w domach uczniów,
d. kontakt z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
e. szczególną opiekę nad uczniami z rodzin zastępczych i zagrożonych,
f. rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
g. wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
h. prowadzenie edukacji pro zdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów.
3. Zadania, o których mowa w punkcie 2 realizowane są we współpracy z:
a. rodzicami,
b. nauczycielami i innymi pracownikami Zespołu,
c. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
d. innymi szkołami i placówkami,
e. podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
4. Zespół współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz innymi instytucjami
świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
Współpraca ta obejmuje:
a. rozpoznawanie potrzeb uczniów przez nauczycieli i wychowawców,
b. kierowanie uczniów na badania,
c. organizację zajęć dla uczniów w Zespole przez pracowników poradni,
d. zaproszenie pracowników poradni na spotkania z rodzicami,
e. szkolenie członków Rady Pedagogicznej przez pracowników poradni.
5. Zespół rozwija zainteresowania uczniów poprzez:
a. pracę z uczniami zdolnymi,
b. przygotowanie i udział w konkursach przedmiotowych-szkolnych i pozaszkolnych,
c. przygotowanie i udział w imprezach artystycznych i sportowych,
d. udział w imprezach kulturalnych,
e. organizację kół zainteresowań w miarę możliwości finansowych Zespołu
§ 10

1. Zasady wykonywania zadań opiekuńczych Zespołu:
a. podczas zajęć szkolnych:
uczniowie podlegają opiece Zespołu na czas trwania zajęć wynikających
z tygodniowego rozkładu godzin,
w czasie lekcji oraz innych zajęć nadobowiązkowych i pozalekcyjnych uczniowie
podlegają opiece prowadzących zajęcia,
b. w czasie przerw międzylekcyjnych opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele
dyżurujący,
dyżury nauczycieli są zorganizowane w ten sposób, że jeden nauczyciel dyżuruje
na piętrze i jeden na parterze, przy dobrej pogodzie nauczyciele pełnią dyżur
na podwórku szkolnym,
roczny harmonogram dyżurów ustala Dyrektor Zespołu,
w pełnieniu dyżurów mogą uczestniczyć również uczniowie klas IV-VI,
harmonogram dyżurów uczniowskich ustala samorząd uczniowski.
c. podczas zajęć poza terenem Zespołu:
w trakcie wycieczek opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący
wycieczkę,
dodatkową opiekę mogą sprawować również rodzice (szczególnie w klasach I-III),
przy zachowaniu zasady, że odpowiedzialność ponosi nauczyciel prowadzący
wycieczkę,
przed wycieczką uczniowie i rodzice zostają zapoznani z przepisami
bezpieczeństwa dotyczącymi poruszania się po drogach z uwzględnieniem specyfiki
terenu oraz podróżowania różnymi środkami lokomocji.
d. nad uczniami wymagającymi szczególnej opieki:
uczniom z zaburzeniami rozwoju: uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku
zapewnia się działania mające na celu integracje ze środowiskiem szkolnym poprzez
włączenie w życie szkoły, udział w imprezach i uroczystościach oraz działania
ułatwiające poruszanie się po terenie Zespołu w postaci odpowiadającego
potrzebom planu zajęć i innych udogodnień,
dla dzieci z rodzin zastępczych oraz mających szczególnie trudne warunki rodzinne
może być organizowana pomoc materialna w miarę możliwości finansowych
Zespołu.
§ 11

1. W celu ochrony wychowanków i uczniów przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją
oraz innymi przejawami patologii społecznej w Zespole podejmowane są następujące
działania:
a. prowadzenie rozmów profilaktycznych z uczniami zagrożonymi patologią społeczną,
b. omawianie trudnych sytuacji dotyczących przemocy na posiedzeniach zespołu
wychowawczego w konfrontacji z rodzicami wychowanków i uczniów, Dyrektorem
i Policją,
c. współpraca z pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Centrum Pomocy
Rodzinie, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Policją i Sądem,
d. współpraca z organem prowadzącym oraz organem nadzoru pedagogicznego,
e. realizacja szkolnych programów profilaktycznych,
f. zapewnienie stałej pomocy wychowankom i uczniom z rodzin zaniedbanych
środowiskowo,
g. prowadzenie dyżurów nauczycielskich oraz uczniowskich,
h. bieżąca kontrola frekwencji uczniów na zajęciach i natychmiastowa reakcja
na nieobecności,
i. monitorowanie ewentualnych zagrożeń poprzez wywiady, ankiety,
j. diagnozowanie środowiska wychowawczego,
k. wprowadzanie regulaminów przeciwdziałania agresji na poziomie klasy, Zespołu,
l. w miarę posiadania środków finansowych zagospodarowywanie czasu wolnego.
2. Koordynatorem działań szkoły, o których mowa w § 9 - 11 niniejszego statutu, jest pedagog szkolny, który w szczególności: Współpracuje z wychowawcami klas, nauczycielami , szkolną higienistką i rodzicami
m.in. w zakresie:
rozpoznawania potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci oraz analizowania
przyczyn niepowodzeń szkolnych,
ewidencjonowania uczniów (rodzin) wymagających szczególnej opieki/ pomocy
psychologiczno – pedagogicznej lub materialnej oraz uczniów szczególnie uzdolnionych,
ustalenia sposobów i form pomocy uczniom ( wspomagających ich rozwój
psychofizyczny) – odpowiednio do rozpoznanych potrzeb, z uwzględnieniem możliwości
placówki,
przeciwdziałania powstawaniu skrajnych form niedostosowania społecznego –
proponowanie- wdrażanie programów [profilaktyki uzależnień i innych programów
wychowawczych, organizowanie (prowadzenie) treningów interpersonalnych,
analizowanie przypadków zachowań agresywnych, itp.,
przestrzegania praw dziecka i ucznia.
b. Udziela wychowawcom, uczniom i rodzicom porad (pomocy) ułatwiających
rozwiązywanie zaistniałych problemów skutkujących minimalizacją trudności
dydaktyczno – wychowawczych, eliminowaniem napięć psychicznych (stresów), itp.
c. Wnioskuje o zorganizowanie – współorganizuje specjalne (specjalistyczne) formy pracy
dydaktyczno – wychowawczej, socjoterapeutycznej, socjalizacyjnej z uczniami
wymagającymi pomocy psychologiczno – pedagogicznej i ich rodzicami.
d. Współpracuje z poradnią pedagogiczno – psychologiczną i innymi instytucjami
prowadzącymi poradnictwo dla dzieci i rodziny – wnioskuje o specjalistyczne
konsultacje w odniesieniu do uczniów wymagających szczególnej opieki i
specjalistycznej pomocy dydaktyczno – wychowawczej.
e. Współpracuje z ośrodkiem pomocy społecznej, sądem rodzinnym, policją i innymi
instytucjami (organizacjami) wspomagającymi szkołę w realizacji zadań opiekuńczo –
wychowawczych.
f. Sprawuje opiekę nad dziećmi wychowywanymi w rodzinach o niskich dochodach,
niewydolnych wychowawczo, zagrożonych patologią społeczną i stosownie do
rozpoznanych potrzeb wnioskuje o udzielenie dziecku (rodzinie) pomocy materialnej,
o rozpoznanie warunków życia dziecka itp.
g. Opracowuje i przedstawia Radzie Pedagogicznej okresowe informacje na temat zakresu
i rodzaju potrzeb i trudności występujących u uczniów oraz wnioski oceniające
skuteczność stosowanych przez szkołę (nauczycieli, wychowawców) sposobów i form
pomocy dzieciom oraz ich rodzinom.
3. Pedagog szkolny dokumentuje swoją pracę w dzienniku do którego wpisuje tygodniowy
plan zajęć, czynności (zajęcia) przeprowadzone w poszczególnych dniach, wykaz uczniów
zakwalifikowanych do różnych form pomocy, informacje o kontaktach z osobami,
instytucjami z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań. Dodatkowo prowadzi
indywidualne teczki dzieci objętych szczególną opieką i pomocą psychologiczno –
pedagogiczną oraz dokumentację prowadzonych badań/ analiz i innych czynności
uzupełniających.
4. Szczegółowy zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności pedagoga szkolnego określa
dyrektor z uwzględnieniem potrzeb placówki, uczniów, nauczycieli i rodziców.

§ 12

1. Zespół współpracuje z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
W tym celu:
a. raz w roku organizowane są ogólne zebrania rodziców, na których Dyrektor Zespołu
przekazuje informacje o zamierzeniach i planach pracy oraz osiągnięciach uczniów
i Zespołu.
2. Rodzice mają prawo do uzyskania w każdym czasie informacji na temat swoich dzieci,
a w szczególności podczas zebrań rodziców i konsultacji:
a. zebrania klasowe odbywają się przynajmniej dwa razy w roku - wychowawcy klas
informują i konsultują z rodzicami plany pracy dydaktyczno - wychowawczej oraz
omawiają ich realizację,
b. konsultacje indywidualne dla rodziców odbywają się raz w tygodniu – wychowawcy
i nauczyciele udzielają informacji o wynikach nauczania, postępach i trudnościach
w nauce oraz sprawach wychowawczych.
c. Rodzice mają prawo do uzyskiwania porad w sprawach wychowania i dalszego
kształcenia swoich dzieci.
3. Na zebraniach ogólnych oraz klasowych rodzice zaznajamiani są z regulaminem oceniania,
klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów oraz innymi
obowiązującymi przepisami.
4. W miarę potrzeb Zespół organizuje dla rodziców spotkania o charakterze szkoleniowym.
5. Dyrektor współpracuje z Radą Rodziców w zakresie planowania pracy Zespołu, organizacji
imprez szkolnych, wydatkowania gromadzonych przez Radę środków finansowych.
6. Wychowawcy klas współpracują z trójkami klasowymi przy planowaniu pracy
wychowawczej, organizacji imprez klasowych itp.
7. Rodzice mają prawo do wyrażania i przekazywania organowi sprawującymi nadzór
pedagogiczny opinii na temat pracy Zespołu.

ORGANY ZESPOŁU SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO

§ 13

1. Organami Zespołu Szkolno-Przedszkolnego są:
Dyrektor,
Rada Pedagogiczna,
Samorząd Uczniowski,
Rada Rodziców.
DYREKTOR

§ 14
1. Do kompetencji Dyrektora należy:
a. kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą Zespołu,
b. reprezentowanie Zespołu na zewnątrz,
c. sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych
w Zespole,
d. sprawowanie opieki nad dziećmi i uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego
rozwoju psychofizycznego,
e. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Zespołu oraz ponoszenie
odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
f. zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu zgodnie
z odrębnymi przepisami,
g. przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom Zespołu,
h. występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach
odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników
Zespołu,
i. opracowywanie arkusza organizacyjnego,
j. zatwierdzanie szkolnego zestawu programów nauczania,
k. wydawanie poleceń służbowych pracownikom Zespołu,
l. gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy
zgodnie z odrębnymi przepisami oraz gromadzenie informacji niezbędnych do
planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli;
m. dokonywanie oceny pracy nauczycieli,
n. dokonywanie oceny dorobku zawodowego nauczycieli ubiegających się o wyższy
stopień awansu zawodowego,
o. nadawanie stopnia awansu zawodowego- nauczyciel kontraktowy,
p. udział w pracach komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli
ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego,
q. realizowanie zadań wynikających z postanowień ustawy „Karta Nauczyciela”,
r. kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego i wydawanie decyzji administracyjnych
w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą
i przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego,
s. podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków
określonych odrębnymi przepisami,
t. prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami,
u. rozstrzyganie spraw spornych i konfliktowych pomiędzy organami,
v. dyrektor Zespołu w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną,
Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
w. planowanie, organizowanie i przeprowadzanie wewnętrznego mierzenia jakości, w tym
badania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
x. decydowanie o doborze technik i narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych przy
dokonywaniu wewnętrznego mierzenia jakości, tworzenie ich oraz współdziałanie w ich
tworzeniu z instytucjami wspomagającymi;
y. raz w roku szkolnym opracowanie raportu z przeprowadzonego wewnętrznego
mierzenia jakości i przedstawienie go kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie
rodziców i organowi prowadzącemu placówkę;
z. wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich
do podejmowania innowacji pedagogicznych;
aa. wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności przez organizowanie
szkoleń, narad i konferencji oraz systematyczną współpracę z placówkami doskonalenia
nauczycieli.

RADA PEDAGOGICZNA

§ 15

1. W Zespole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem w zakresie realizacji
zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W jej skład wchodzą wszyscy
nauczyciele Zespołu, a przewodniczącym jest jego Dyrektor.
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
a. zatwierdzanie planów pracy Zespołu,
b. opracowywanie programów rozwoju Zespołu (rocznych i pięcioletnich) określających
zadania służące doskonaleniu jakości pracy placówki i terminy ich realizacji
13
z uwzględnieniem zadań wskazanych przez kuratora oświaty oraz wyników mierzenia
jakości pracy placówki przeprowadzonego w poprzednim roku szkolnym;
c. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
d. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
e. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
f. opiniowanie organizacji pracy placówki, w tym tygodniowego rozkładu zajęć
lekcyjnych i pozalekcyjnych,
g. opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania,
h. przedstawianie wniosków i opiniowanie planu finansowego Zespołu,
i. przygotowanie projektu statutu Zespołu lub jego zmian,
j. uchwalanie statutu Zespołu lub jego zmian,
k. opiniowanie wniosków Dyrektora Zespołu o przyznanie nauczycielom odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień,
l. opiniowanie propozycji Dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom
stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych
zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
m. ocenianie sytuacji i stanu Zespołu,
n. delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora,
o. występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego Zespół
o odwołanie z funkcji Dyrektora.
p. we współdziałaniu z Dyrektorem, opracowanie i wdrażanie wewnątrzszkolnego
systemu zapewniania jakości.
2. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
3. Z posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane są protokoły.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej ½ członków rady. Uchwały mają charakter aktu prawnego.

RADA RODZICÓW

§ 16

1. W Zespole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwalone są na ogólnym zebraniu rodziców.
3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności zgodny ze statutem Zespołu,
określając w nim:
a. kadencję, tryb powoływania i odwoływania członków Rady,
b. organa Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
c. tryb podejmowania uchwał,
d. zasady wydatkowania funduszy.
4. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
a. występowanie do Rady Pedagogicznej i Dyrektora z opiniami i wnioskami dotyczącymi
wszystkich spraw Zespołu,
b. udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
c. działania na rzecz poprawy bazy Zespołu,
d. współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
e. współuczestniczenie w opracowaniu programu wychowawczego Zespołu,
f. delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na Dyrektora Zespołu,
g. opiniowanie dorobku zawodowego nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień
awansu zawodowego.
h. W celu wspierania działalności zespołu Rada Rodziców może zgromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł na swoim koncie bankowym.

SAMORZĄD UCZNIOWSKI

§ 17

1. W Zespole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie Zespołu.
2. Organy Samorządu wybierane są poprzez głosowanie przez ogół uczniów.
3. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4. Zasady działania organów Samorządu określa regulamin, który nie może być sprzeczny
ze statutem Zespołu.
5. Do zadań Samorządu Uczniowskiego należy:
a. opiniowanie pracy nauczycieli na wniosek Dyrektora Zespołu,
b. reprezentowanie interesów uczniów w zakresie:
c. oceniania, klasyfikowania i promowania,
d. form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności.
6. Samorząd przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we
wszystkich sprawach Zespołu, a w szczególności dotyczących realizacji praw uczniów:
a. prawa do zapoznawania się z programami nauczania, ich treściami i celami oraz
stawianymi wymaganiami,
b. prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c. prawa do organizacji życia szkolnego,
d. prawa redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
e. prawa organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej
zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami, w porozumieniu z Dyrektorem
Zespołu i Radą Pedagogiczną,
f. prawa wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna Samorządu.

WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANÓW

§ 18

1. Organy Zespołu mają prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach
swoich kompetencji określonych ustawą oraz Statutem Zespołu.
2. Ograny Zespołu współdziałają między sobą przy spełnieniu następujących zasad:
a. każdy organ planuje swoją działalność na dany rok szkolny,
b. plan działalności sporządzany jest nie później niż do końca września danego roku
szkolnego,
c. organy mogą opiniować wszelkie sprawy związane z działalnością placówki.
3. Dyrektor Zespołu sporządza sieć kompetencji dla wszystkich organów, spory między
organami rozstrzygane są przez Dyrektora.
15
4. Dyrektor zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami placówki
o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach poprzez:
a. informacje na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, zebraniach Rady Rodziców
i Samorządu Uczniowskiego,
b. informacje na apelach szkolnych oraz klasowych i ogólnych zebraniach rodziców,
c. prowadzenie książki zarządzeń, wydawanie informatora dla rodziców.
5. Dyrektor współpracuje z pozostałymi organami wg następujących zasad:
a. wykonuje uchwały Rady Pedagogicznej o ile są zgodne z prawem oświatowym,
b. wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem powiadamiając o tym fakcie
organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny; organ sprawujący
nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym Zespół uchyla uchwałę
w razie stwierdzenia jej niezgodności z prawem; rozstrzygnięcie organu sprawującego
nadzór pedagogiczny jest ostateczne,
c. rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady,
d. reprezentuje interesy rady na zewnątrz i dba o jej autorytet,
e. współdziała z Radą Rodziców,
f. przyjmuje wnioski i skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
g. jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych między nauczycielami a rodzicami,
h. dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie Zespołu,
i. rozstrzyga wnoszone sprawy z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego,
j. wydaje zalecenia wszystkim organom Zespołu, jeżeli działalność tych organów narusza
interesy Zespołu i nie służy rozwojowi jej wychowanków,
k. zawiesza wykonanie uchwał Rady Rodziców jeżeli są one sprzeczne z prawem
lub interesem Zespołu i proponuje inne rozwiązanie, w przypadku braku uzgodnienia
przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
6. Sytuacje konfliktowe wewnątrz Zespołu rozwiązuje się poprzez:
a. zgłoszenie sprawy Dyrektorowi,
b. przedyskutowanie i rozpatrzenie sprawy przez odpowiednie organy placówki lub
powołane przez Dyrektora Zespołu osoby na podstawie obowiązujących przepisów,
ustawy, statutu zespołu, regulaminów i kodeksu ucznia,
c. poinformowanie zainteresowanych stron o sposobie rozstrzygnięcia sprawy.

ORGANIZACJA ZESPOŁU SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO

§ 19

1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw
świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku
szkolnego.
2.Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych , są opiniowane przez Radę Pedagogiczną , Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.

§ 20

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa
arkusz organizacyjny Zespołu opracowany przez Dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia
każdego roku, na podstawie szkolnego planu nauczania oraz planu finansowego Zespołu.
Arkusz organizacji Zespołu zatwierdza organ prowadzący Zespól do dnia 31 maja danego
roku.

2. W arkuszu organizacyjnym Zespołu zamieszcza się w szczególności liczbę stanowisk
kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych
i nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych
finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Zespół.

§ 21

1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział złożony z uczniów, którzy
w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów
obowiązujących, określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu
programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Zasady tworzenia oddziałów określają przepisy w sprawie ramowych planów nauczania.
3. Zasady tworzenia oddziałów dla mniejszości narodowych określają odrębne przepisy
(o ile szkoła organizować będzie tego typu nauczanie).
4. W ramach Zespołu funkcjonuje jeden oddział przedszkolny.
5. Odział przedszkolny liczy nie więcej niż 25 dzieci.
6. Jeżeli do oddziału przedszkolnego przyjęto za zgodą organu prowadzącego 2-3 dzieci
niepełnosprawnych to liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 15.


§ 22

1. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora na podstawie
zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny pracy.
2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania; szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala
nauczyciel.
3. Organizację pracy oddziału przedszkolnego w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia
ustalony przez nauczyciela i rodziców z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny
dziecka, a zatwierdzony przez Dyrektora.

§ 23

1. Podstawowymi formami pracy Zespołu są:
a. zajęcia edukacji wczesnoszkolnej prowadzone w systemie klasowym na poziomie klas I-III,
b. zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym na poziomie klas IV-VI.
2. Zespół prowadzi zajęcia dodatkowe wynikające z planu nauczania. Są to:
a. zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów klas I – III mających trudności
w bieżącym opanowaniu wiadomości i umiejętności,
b. gimnastykę korekcyjną dla uczniów klas I-III ze stwierdzonym przez lekarza specjalistę
wadami postawy,
c. zajęcia rekreacyjno-sportowe i artystyczne,
d. w miarę posiadania środków finansowych szkoła może prowadzić inne formy zajęć.
3. Gdy liczba uczniów w klasie jest odpowiednio niska (decydują o tym odrębne przepisy).
4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
5. Przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut, z wyjątkiem trzeciej, która trwa 15 minut.
6. Rada Pedagogiczna Zespołu może podjąć uchwałę, w której ustali się inny czas trwania
godzin lekcyjnych (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy
czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

§ 24

1. Niektóre zajęcia, np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie
języków obcych w kl. I-VI, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe, mogą się
odbywać poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, między
oddziałowych, między klasowych i międzyszkolnych, a także podczas wycieczek
i wyjazdów (np. szkoła zimowa, zielona szkoła).
2. Czas trwania zajęć wymienionych w ust.1 ustala się zgodnie z § 23 ust.4 lub 6.
3. Zajęcia o których mowa w ust.1, są organizowane w ramach posiadanych przez Zespół
środków finansowych.
4. Liczbę uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych
finansowanych z budżetu Zespołu ustala Dyrektor.
5. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać
12 osób.
§ 25

1. Zespół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół
wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie
pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem lub za jego zgodą,
poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 26

1. Zespół może zapewnić uczniom dożywianie w postaci bułki z herbatą.
2. Odpłatność za korzystanie z obiadu ustala Dyrektor.
3. W przypadku uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia istnieje
możliwość częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat w wyniku dofinansowania
przez instytucje społeczne lub charytatywne.

BIBLIOTEKA

§ 27

1. Biblioteka szkolna jest pracownią Zespołu, służącą do realizacji potrzeb zainteresowań
uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych Zespołu i doskonaleniu warsztatu pracy
nauczyciela.
2. W niektórych sytuacjach wynikających z braku pomieszczeń klasowych biblioteka służy do
nauczania innych przedmiotów.
3. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu, rodzice,
a także inne osoby.
4. Pomieszczenie biblioteki umożliwia gromadzenie niewielkich zbiorów i prowadzenie
przysposobienia czytelniczego w grupach 8-osobowych.
5. Liczba godzin bibliotecznych uzależniona jest od liczby uczniów w szkole;
na 10 uczniów – 1 godzina.
6. Za pracę biblioteki odpowiada nauczyciel, któremu w danym roku szkolnym Dyrektor
przydziela godziny w projekcie organizacyjnym Zespołu.

§ 28

1. Do obowiązków bibliotekarza należą zadania określone odrębnymi przepisami, a w szczególności:
a. zakup odpowiednich pozycji zgodnie z przydzielonymi środkami finansowymi,
b. troska o stan księgozbioru,
c. popularyzowanie czytelnictwa wśród uczniów i nauczycieli,
d. prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego w ramach obowiązujących
godzin,
e. wypożyczanie książek w godzinach pracy Zespołu i po zakończeniu zajęć lekcyjnych,
f. prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
g. przeprowadzenie okresowej inwentaryzacji księgozbioru.

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 29

1. W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi wg obowiązujących norm.
2. Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1 określają
odrębne przepisy.

ZADANIA NAUCZYCIELI
§ 30
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece
uczniów lub przedszkolaków.
2. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli określają odrębne przepisy, w tym „Karta
Nauczyciela”, z których najważniejsze to:
a. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów poparta stosownym
oświadczeniem na piśmie,
b. prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego podlegający kontroli Dyrektora i innych
osób kompetentnych ,
c. dbałość o pomoce naukowe i sprzęt Zespołu potwierdzona pisemnym oświadczeniem,
d. wspieranie rozwoju psychicznego uczniów, ich zdolność oraz zainteresowań,
e. bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie
wszystkich uczniów,
f. udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu
o rozpoznanie potrzeb uczniów,
g. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy
merytorycznej.
3. Do zadań nauczyciela oddziału przedszkolnego należy:
a. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
b. tworzenie warunków wspomagających rozwój dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
c. prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i odpowiedzialność za jej jakość,
d. współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną.
4. Nauczyciel oddziału przedszkolnego prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą
oddziału:
a. dziennik zajęć,
b. miesięczne plany pracy,
c. zestawy ćwiczeń,
d. konspekty (jeśli jest taka potrzeba),
e. zeszyt pracy wyrównawczej,
f. prowadzi obserwację pedagogiczną i dokumentuje ją.
5. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami,
a w szczególności:
a. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się
oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
c. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów
oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
6. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.4:
a. otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
b. planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia
zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
c. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi
i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych,
którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie
uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
d. utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:
e. poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
f. współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach
wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach.

§ 31
1. Nauczyciel – wychowawca ma prawo do:
a. współdecydowania z samorządem klasy i rodzicami uczniów o programie i planie
działań wychowawczych na rok szkolny zgodnie z programem wychowawczym
Zespołu oraz planem Zespołu,
b. uzyskiwania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od kierownictwa Zespołu i innych instytucji wspomagających Zespół,
c. ustalania projektu oceny z zachowania swoich wychowanków,
d. ustanawiania przy współpracy z klasową radą rodziców własnych form nagradzania i motywowania wychowanków,
e. wnioskowania o rozwiązanie problemów zdrowotnych , psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do specjalistycznych komórek, służby zdrowia i kierownictwa Zespołu.
2. Początkujący nauczyciele – wychowawcy mają prawo do:
a. szczególnej opieki i doradztwa ze strony Dyrekcji,
b. uzyskiwania pomocy od wyznaczonego przez Dyrektora nauczyciela – opiekuna,
c. udziału w pracach zespołu przedmiotowego,
d. uzyskiwania pomocy od nauczyciela – doradcy metodycznego.
3. Nauczyciel przedmiotu ma prawo:
a. decydować w sprawie wyboru nauczania i podręczników, doboru metod, form
organizacyjnych i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,
b. jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół – decydować o treści programu
koła lub zespołu,
c. decydować o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów,
d. współdecydować o ocenie z zachowania swoich uczniów
e. wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich
uczniów.
ZESPOŁY NAUCZYCIELSKIE
§ 32

1. W Zespole działają zespoły nauczycieli.
2. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest
w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego
modyfikowanie w miarę potrzeb.
3. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, oddziałowe, przedmiotowe lub inne
zespoły problemowo-zadaniowe.
4. Cele i zadania zespołu oddziałowego lub przedmiotowego obejmują:
a. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji
programów nauczania, korelowanie treści wyboru programów nauczania,
b. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu
badania wyników nauczania,
c. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa
metodycznego dla początkujących nauczycieli,
d. współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
e. wspólne opiniowanie przygotowanych w Zespole autorskich, innowacyjnych
i eksperymentalnych programów nauczania.
5. Cele i zadania zespołu wychowawczego obejmują:
a. udział w opracowaniu szkolnego programu wychowania oraz jego modyfikowaniu
w miarę potrzeb,
b. opracowywanie zadań wychowawczych Zespołu na dany rok,
c. sprawowanie opieki nad dziećmi ze środowisk zagrożonych,
d. współpraca z rodzicami w zakresie planowania i realizacji zadań wychowawczych,
e. rozwiązywanie bieżących problemów wychowawczych,
f. opracowywanie sprawozdań dotyczących spraw wychowawczych,
g. prowadzenie dokumentacji własnej działalności.
6. Cele i zadania zespołu nauczycieli pracujących w danym oddziale obejmują:
a. ustalanie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
b. korelowanie treści programów przedmiotów i bloków przedmiotowych,
c. ustalenie realizacji ścieżek edukacyjnych,
d. dobór podręczników uczniowskich oraz materiałów pomocniczych dla nauczycieli,
e. ustalenie zestawu lektur uzupełniających,
f. ustalenie wspólnych kryteriów oceniania w ramach poszczególnych bloków
przedmiotowych,
g. uzgodnienie łącznego tygodniowego obciążenia uczniów pracą domową,
h. ustalenie planu działań wychowawczych ,
i. kierowanie uczniów do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
j. współpraca z domem rodzinnym uczniów,
k. wnioskowanie do dyrekcji Zespołu o zakup pomocy naukowych i wyposażenia.
7. Pracą zespołów kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora na wniosek zespołu.
8. Zespoły zbierają się 2-3 razy w roku.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ SŁUŻBOWA

§ 33

1. Nauczyciele odpowiadają służbowo:
a. przed Dyrektorem i organem prowadzącym placówkę za:
─ poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach
i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków, w jakich działał,
─ stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych,
─ estetykę pomieszczeń dydaktycznych, nad którymi sprawuje opiekę,
─ materialnie za przydzielone pomieszczenia oraz sprzęt i pomoce w nich się znajdujące,
b. przed władzami placówki, ewentualnie cywilnie lub karnie za :
─ tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem dzieci w trakcie
zajęć oddziału przedszkolnego, uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych,
w czasie dyżurów mu przydzielonych,
─ nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego,
─ zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia Zespołu przydzielonych
mu przez kierownictwo placówki, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

2. Nauczyciel – wychowawca odpowiada służbowo przed Dyrektorem za:
a. osiąganie celów wychowania w swojej klasie,
b. integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego
klasy i Zespołu,
c. poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej
sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej,
d. prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.

§ 34

1. Nauczycielem religii może być: ksiądz – katecheta, siostra zakonna – katechetka, katecheta
świecki, zwany dalej „katechetą”.
2. O zatrudnieniu katechetów decydują odrębne przepisy.
3. Katecheta, z chwilą podjęcia pracy w Zespole, staje się również nauczycielem Zespołu
i polega przepisom, o których mowa w statucie, a w szczególności: §6, §12, §15, § 30-34.

POZOSTALI PRACOWNICY

§ 35

1. Inni pracownicy Zespołu, to: intendentka, kucharka, pomoc nauczyciela oddziału
przedszkolnego, sprzątaczka.
2. O zatrudnieniu innych pracowników decyduje Dyrektor w oparciu o normy uwzględnione
w projekcie organizacyjnym.
3. Obowiązkiem intendentki jest dbałość o utrzymanie norm żywienia dzieci, a w szczególności:
a. prowadzenie zaopatrzenia placówki,
b. kierowanie i prowadzenie nadzoru nad prawidłowym żywieniem,
c. sporządzanie raportów żywieniowych oraz dopilnowanie utrzymania się w stawce
żywieniowej,
d. prawidłowe prowadzenie gospodarki magazynowej,
e. prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej,
f. wykonywanie innych zadań określonych szczegółowo w zakresie czynności,
znajdującym się w teczce akt osobowych.
4. Obowiązkiem kucharki jest dbałość o prawidłowe funkcjonowanie kuchni,
a w szczególności:
a. obróbka produktów zgodnie z przyjętymi normami sanitarnymi,
b. pozostawianie próbek żywnościowych,
c. dbałość o higienę w obrębie kuchni,
d. przygotowywanie posiłków zgodnie z normami żywieniowymi,
e. wykonywanie innych zadań określonych szczegółowo w zakresie czynności,
znajdującym się w teczce akt osobowych.
5. Obowiązkiem pomocy jest współpraca z nauczycielem oddziału przedszkolnego oraz
wykonywanie innych zadań określonych szczegółowo w zakresie czynności, znajdującym
się w teczce akt osobowych.
6. Obowiązkiem sprzątaczki jest utrzymanie wszystkich pomieszczeń Zespołu w należytej
czystości, a w szczególności:
a. codziennie mycie wszystkich podłóg, mebli i urządzeń sanitarnych,
b. okresowe mycie okien i lamperii,
c. okresowe pranie firan, zasłon, obrusów i ręczników,
d. oszczędne gospodarowanie przydzielonymi środkami czystości
e. wykonywanie innych zadań określonych szczegółowo w zakresie czynności,
znajdującym się w teczce akt osobowych.

UCZNIOWIE I WYCHOWANKOWIE ZESPOŁU
SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO

§ 36

1. Obwód Zespołu ustalony uchwałą Rady Gminy Bobowa stanowi wieś Wilczyska oraz część wsi Wojnarowa.
2. Zapisu dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły dokonuje się w księdze ewidencji
na podstawie wykazu sporządzonego przez Urząd Miejski w Bobowej.
3. Zapisu dzieci do klasy I dokonuje się z półrocznym wyprzedzeniem.
4. Dzieci zamieszkałe w obwodzie Zespołu są przyjmowane do Zespołu z urzędu.
5. Za zgodą Dyrektora na wniosek rodziców do Zespołu mogą być przyjęte również dzieci
spoza obwodu Zespołu.
6. Do oddziału przedszkolnego dzieci są przyjmowane na podstawie złożonego przez
rodziców wniosku.
7. Dziecko w wieku 5 i 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne
w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.
Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym,
w którym dziecko kończy 6 lat.
8. Jeśli liczba zgłoszonych dzieci przekroczy ilość miejsc organizacyjnych powołana zostanie
komisja kwalifikacyjna, która kierując się potrzebami poszczególnych rodzin
z uwzględnieniem przepisów w sprawie warunków przyjmowania dzieci do przedszkola
dokona kwalifikacji dzieci do oddziału przedszkolnego.
9. Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 15 lutego 1999 r. dzieci do oddziału
przedszkolnego przyjmowane są w następującej kolejności:
a. dzieci 6-letnie i 5 letnie
b. dzieci matek pracujących
c. dzieci z rodzin zastępczych
d. dzieci rodziców samotnych
e. dzieci matek lub ojców, wobec orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień
niepełnosprawności lud całkowitą niezdolność do samodzielnej egzystencji na
podstawie odrębnych przepisów,
f. dzieci skierowane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną,
g. dzieci 5-letnie.
10. Do oddziału przedszkolnego uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
11. Dziecko ma prawo uczęszczać do oddziału przedszkolnego nie dłużej niż do 10 roku życia
– w przypadku odroczenia obowiązku szkolnego przez Poradnię Psychologiczno-
Pedagogiczną.
12. Do Zespołu (szkoły podstawowej) uczęszczają uczniowie od 7 do 13 roku życia.
13. Na podstawie orzeczenia Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej do Zespołu (szkoły
podstawowej) mogą być przyjęci uczniowie od 6 roku życia.

PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW I WYCHOWANKÓW

§ 37
1. Uczeń ma prawo do:
a. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy
umysłowej,
b. opieki wychowawczej i warunków pobytu w Zespole zapewniających bezpieczeństwo,
ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę
i poszanowanie jego godności,
c. korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
d. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
e. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu
a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
f. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
h. pomocy w przypadku trudności w nauce,
i. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
j. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru
biblioteki podczas zajęć pozaszkolnych,
k. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszenia się
w organizacjach działających w Zespole.
2. Wychowanek oddziału przedszkolnego ma prawo do:
a. właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i z uwzględnieniem możliwości
psychofizycznych dziecka, jego zainteresowań, zdolności i poziomu rozwoju
intelektualnego,
b. podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
c. opieki pedagogicznej w przypadku nieuczestniczenia w zajęciach dodatkowych
d. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
e. poszanowania jego godności osobistej.
3. W przypadku naruszenia jego prawa, uczeń, jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą
odwołać się do:
a. wychowawcy, gdy prawa narusza nauczyciel lub inny pracownik Zespołu.
b. Dyrektora, gdy prawa narusza wychowawca.
c. Małopolskiego Kuratora Oświaty, gdy prawa narusza Dyrektor Zespołu.

§ 38

1. Uczeń ma obowiązek:
d. poszanowania godności osobistej, dobrego imienia i własności osobistej wszystkich
członków społeczności szkolnej,
e. jeśli ma przyznaną władzę nad innymi osobami musi dbać o dobro podległych sobie
osób i o rzetelną i sprawiedliwą ocenę ich zachowania i osiągnięć,
f. poszanowania mienia szkolnego,
g. brania systematycznego i aktywnego udziału w lekcjach,
h. przestrzegania ustalonych zasad i porządku w czasie lekcji,
i. uzupełniania braków wynikających z nieobecności na zajęciach,
j. starannego wykonywania prac domowych,
k. kształtowania nawyku wykonywania zadań domowych w tym samym dniu,
l. starannego prowadzenia zeszytów, zgodnie z wymaganiami nauczyciela,
m. nie unikania sprawdzianów i prac kontrolnych oraz umożliwiania nauczycielom
prawidłowego oceniania postępów w nauce,.
n. respektowania uchwał i programów Samorządu Uczniowskiego lub odwołania go,
jeśli nie spełnia on swoich funkcji,
o. dbania o ład i porządek w Zespole,
p. naprawienia wyrządzonych strat materialnych,
q. dbania o własne zdrowie i higienę,
r. wystrzegania się szkodliwych nałogów.

NAGRODY I KARY

§ 39

1. Za wybitne osiągnięcia uczniów w nauce, sporcie i innych zajęciach pozalekcyjnych uczeń
może otrzymać nagrodę. Mogą to być nagrody: pochwały, nagrody książkowe lub inne,
a w szczególności:
a. pochwała ustna nauczyciela na tle klasy – za pomoc koleżeńską w nauce, wykonanie
gazetki klasowej lub pomocy naukowej, kulturę osobistą i używanie zwrotów grzecznościowych.
b. pochwała ustna dyrektora na tle Zespołu – za udział w konkursach i olimpiadach,
zaangażowanie na rzecz szkoły (praca w aktywie bibliotecznym, prace porządkowe
na terenie szkoły), poświęcenie na rzecz ratowania zdrowia lub życia drugiego
człowieka w sytuacjach zagrożenia.
c. list pochwalny dla rodziców – prace na rzecz szkoły, bardzo dobre wyniki w nauce,
materialne wspieranie szkoły przez rodziców.
d. nagroda książkowa lub inna uzależniona od środków finansowych Rady Rodziców -
za zajęcie czołowych miejsc w konkursach, za największą liczbę przeczytanych
książek w roku szkolnym (na wniosek bibliotekarza), 100% frekwencję ( na wniosek
wychowawcy), dla uczniów klasy szóstej oraz 6-latków na ukończenie etapu
edukacyjnego, za bardzo dobre wyniki w nauce i zachowaniu, średnia ocen 4,75
e. świadectwo z wyróżnieniem – za bardzo dobre wyniki w nauce i zachowaniu.
2. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i igrzyskach sportowych odnotowuje
się na świadectwie szkolnym.
3. Za rażące naruszenie przepisów szkolnych i postanowień statutowych uczeń podlega karze.
Rodzaje kar proponuje Samorząd Szkolny, a uchwala Rada Pedagogiczna.
Nie można stosować kar naruszających nietykalność osobistą i godność ucznia. Uczeń może
otrzymać za to samo przewinienie tylko jedną karę.
4. Rodzaje kar:
a. upomnienie przez wychowawcę na forum klasy – za częste spóźnianie się na lekcje,
nieestetyczne prowadzenie zeszytów przedmiotowych lub niszczenie podręczników,
zaniedbywanie higieny osobistej ( w tym ubioru), niekulturalne zachowanie na lekcji
i w szkole, słabe wyniki w nauce spowodowane lekceważącym stosunkiem
do obowiązków, skrajnie małą ilość przeczytanych książek,
b. odsunięcie od udziału w atrakcyjnej formie zajęć pozalekcyjnych – za lekceważący
stosunek do poleceń nauczyciela lub innych pracowników szkoły, brak kultury
osobistej, wszczynanie bójek i konfliktowość,
c. nagana udzielona przez Dyrektora szkoły na apelu ogólnoszkolnym - za potwierdzone
informacje, że uczeń spożywał alkohol, palił papierosy lub zażywał narkotyki na
terenie szkoły lub poza jej terenem, za znęcanie się nad zwierzętami, niszczenie mienia
szkolnego, pobicie innego ucznia,
d. obniżenie oceny z zachowania na jeden semestr – udowodnienie kradzieży na terenie
szkoły mienia szkolnego lub osób przebywających na jej obszarze, dotkliwe pobicie
innego ucznia lub psychiczne znęcanie się nad nim, propagowanie treści
demoralizujących, częste naruszanie postanowień statutu placówki,
e. przeniesienie przez Kuratora Oświaty do innej szkoły.
5. Na wniosek Dyrektora uczeń może być przeniesiony przez Kuratora Oświaty do innej
szkoły jeżeli:
a. umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
b. dopuszcza się kradzieży
c. wchodzi w kolizję z prawem,
d. demoralizuje innych uczniów,
e. permanentnie narusza postanowienia statutu,
f. świadomie naraża na niebezpieczeństwo innych,
g. mają miejsce powtarzające się przypadki agresji wobec uczniów i nauczycieli.
6. Dziecko może być skreślone z listy wychowanków oddziału przedszkolnego decyzją
Dyrektora w uzgodnieniu z Radą Rodziców, organem prowadzącym oraz organem
sprawującym nadzór pedagogiczny w następujących przypadkach:
a. na prośbę rodziców,
b. nieusprawiedliwionej nieobecności – powyżej 1 miesiąca,
c. nie dotrzymywania terminów płatności – powyżej 1 miesiąca,
d. nie przestrzegania regulaminu przedszkola – zawsze jednak z uwzględnieniem dobra
dziecka.
7. Zespół ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej
mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary poprzez wpisanie informacji do zeszytu
korespondencyjnego w tym samym dniu. Informacje wpisuje wychowawca.


TRYB ODWOŁANIA OD KARY

§ 40

1. Uczeń, jego rodzice (prawni opiekunowie) lub przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego
mogą się odwołać w formie pisemnej od zastosowanej kary do Dyrektora Zespołu
w terminie 7 dni od dnia uzyskania kary.
2. W terminie 7 dni od wpłynięcia wniosku Dyrektor zwołuje posiedzenie Rady
Pedagogicznej z udziałem przedstawiciela Samorządu Uczniowskiego, na którym rozpatruje
odwołanie i postanawia:
a. oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
b. odwołać karę,
c. zawiesić warunkowo wykonanie kary.
3. O podjętej decyzji w terminie 3 dni Dyrektor jest zobowiązany poinformować ucznia oraz
powiadomić pisemnie rodziców (prawnych opiekunów).

Zespół Szkolno-Przedszkolny
w Wilczyskach
38-350 Bobowa
tel/fax: 18 35 50 112

4. Od decyzji podjętej przez Dyrektora odwołanie nie przysługuje.
5. Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga Dyrektor.
6. Rodzicom dziecka skreślonego z listy wychowanków oddziału przedszkolnego przysługuje
prawo odwołania się do organu prowadzącego w terminie 14 dni od daty wydania decyzji.
W tym okresie dziecko ma prawo uczęszczania do oddziału przedszkolnego jeśli nie ma
rygoru wykonalności zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego.

§ 41

1. Propozycje zmian w zakresie praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele,
rodzice i uczniowie.
2. Proponowane zmiany wymagają akceptacji Rady Pedagogicznej.
3. Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są zarówno uczniowie jak
i nauczyciele.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 42

1. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne
przepisy.
§ 43

1. Sprawy nie regulowane niniejszym statutem rozstrzyga organ prowadzący Zespół.
2. Regulaminy określające działalność organów Zespołu szkolno-przedszkolnego nie mogą
być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi
do ustawy o systemie oświaty.
3. Dokonywanie zmian w Statucie Zespołu odbywa się w trybie przewidzianym uchwałą
o systemie oświaty.

Statut został opracowany na podstawie
1. Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. ( tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawy z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 9 maja 2007 r., Nr 80, poz. 542).
3. Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 ze zmianami).
4. Rozporządzenia MEN z dnia 9 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z dnia 27 lutego 2007 r.).
5. Rozporządzenia MENiS z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
6. Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. oraz z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
7. Uchwały Nr XXXV /234/06/ Rady Gminy Bobowa z dnia 31 marca 2006 r., w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Wilczyskach.
8. Rozporządzenia MENiS z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr.228, poz. 1487).
Statut wchodzi w życie z dniem podjęcia.



Opublikował: Wiesław Tarasek
Publikacja dnia: 10.11.2011
Podpisał: Wiesław Tarasek
Dokument z dnia: 09.11.2011
Dokument oglądany razy: 364